Januari

Är snart slut. Jag har hunnit med att bli ett år äldre och vi har fått fem lammungar som nu huttrar en del i snön. Att vintern kom till jul och fortfarande håller i sig kan man nog inte skylla klimatförändringarna för. Däremot ger det en del tvivlare ved på brasan.

Ved på brasan lägger vi numera varje kväll. Ja det har vi hållit på med sedan början av September så det är numera en vana. Det är fantastiskt vad en brasa i kakelugnen ger stämning och även en del tillskott till värmen i huset. Nu eldar vi mera för stämningen än för värmen för det händer aldrig att vi skjuter spjället och stänger luckorna för att behålla värmen i ugnen. Men mysigt är det med en sprakande brasa när man sitter framför TV´n på kvällen.

Huset vårt är utrustat med tre stycken fungerande kakelugnar. Två av dom är ganska små och väldigt lätteldade. En brasa och efter en knapp halvtimme är ugnarna varma. Men sedan så svalnar de lika fort. Annat är det med den stora ugnen i "salen" som förr i tiden troligen bara eldades till jul eller till större kalas under kallare årstider. Numera används salen dagligen som vardagsrum - kakelugnen likaså. Det tar några timmar innan den är varm, men sedan så håller den faktiskt värmen bra länge. Men hur man än eldar i ett gammalt dragit hus så är det kallt när snålblåsten drar kring knutarna och snön yr. Tur att det finns tofflor och varma kläder.

Det är valår i år.

Jag kommer att kandidera till kommunfullmäktige. - Förutsatt att jag blir nominerad av partiet. Men det tror jag nog att jag blir.

Är jag klok? - Skall jag kampanja? Varför bry sig ? varför inte göra som alla andra och bara gnälla?

Men man får säga som JOLO

"Den som inte åker vilse får inte se mycket"

BORNOR


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0