Nämnder och nya sätt att tänka??

I går hade vi i den nybildade nämnden GVN - Gymnasie och Vuxenutbildningsnämnden vårt andra möte för året. Ja vårt andra möte över huvud taget eftersom nämnden är en ny skapelse från 2010-01-01.

Som ny i denna världen har jag mycket som jag måste sätta mig in i. Det är ur många aspekter ett helt nytt sätt att tänka när man sitter i en politisk nämnd, jämfört med styrelsen i ett företag, som jag har en viss erfarenhet av sedan tidigare. I ett företag diskuteras ur ett budgetperspektiv BÅDE intäkts och utgiftssidan, medan som jag uppfattar det hittills den kommunala nämndens budget i huvudsak handlar om en ren utgiftsbudget.

Det kan ju vara lite svårt att påverka resultatet när man "bara" har tillgång till den ena sidan.

Andra saker som jag finner lite konstifika är avsaknaden av balansräkning. I denna världen blir faktiskt utgifter och kostnader samma sak och det är jag inte riktigt van vid.

Annars är det spännande och vi fick igår en dragning om den nya gymnasiereformen. I stort sett verkar det vara ett slag med pendeln tillbaka till en gymnasieskola som jag tycker mig känna igen från den tid då jag själv var elev 1969 -1972. Kan det månne bero på att vår minister har liknande erfarenheter??



BORNOR


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0