FIBER

Fibrer är nyttigt sägs det, ja om man får dom i maten. Men för min del så gillar jag numera en annan sorts fiber väldigt mycket. Sådana som har ljus i sig och som möjliggör ett stort steg in i det moderna samhället. Sedan en dryg vecka fungerar fibern hos familjen Nordh på Uddvide i Grötlingbo. På grund av olika strul i slutändan så var fastigheterna inom mitt område som ligger längst söderut, de sista att bli uppkopplade.

Men NU funkar det riktigt bra. Sitter just och ser på RIKTIG digitalTV. Inte via Boxer och koaxialkabel med ständiga störningar som vi haft eftersom vi ligger långt från sändaren, utan via just fiber där det inte verkar vara några problem med avstånden.  Eftersom vi har en relativt nyinköpt platt TV med en så kallad HDMI ingång så kan vi på vissa kanaler följa OS i HDTV. Inte illa. Så fort det blir vår och lite varmare och mindre snö skall jag montera ner vår TV-antenn.

Internet detta nutidens kommunikationsmedel fungerar oxå riktigt bra. Med en trådlös router på övervåningen kan jag nu sitta framför TV´n och surfa med hastigeter upp och ner på ca 20Mbil per sekund. Om jag till äventyrs skulle behöva mera kräm kan jag koppla upp mig direkt på routern och kommer då upp i hastigheter nära 100 Mbit – det ÄR inte illa. Jag tycker att Samhället borde satsa resurser på denna typ av infrastruktur mycket mera än vad som görs idag. Tillgången till Internet, bra intenet med ordentlig kapacitet, är en viktig faktor i moderniseringen av landsbygden och en av förutsättningarna för att återbefolka densamma.

I övrigt några bilder från en vinter som vi inte upplevt på Gotland sedan 1987

Vi har inte orkat att skotta en ordentlig gång. Det kommer ju bara mera hela tiden.


Inte så konstigt att russen går ut. Sämre med el nu än en torr sommardag.

'
Nummer 01030 och 31 tror jag. Varför lammar dom så tidigt just i år med denna vinter?? Den förste kom redan 11:e januari.
BORNOR


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0