Politik

Vad är politik? Det frågar jag mig själv ibland. Svaret är för det mesta att allting egentligen är politik. Varför är då inte fler personer politiskt engagerade??

Egentligen är det nog så att de flesta, trots att många säger att dom inte alls är politiskt engagerade eller intresserade, egentligen är väldigt politiska.

Varför är då inte flera verksamma inom ett politiskt parti?

Den frågan kan vara lite svårare att hitta ett svar till. Min uppfattning är dock att människan av idag är så upptagen med vardagen och har så många saker att göra på den så kallade fritiden, så att dessutom gå på föreningsmöten helt enkelt inte får plats i tiden. Engagemang finns säkert, men att hitta ett parti som helt täcker de egna åsikterna är ju närmast omöjligt. Då får man göra som jag och en del andra har gjort.

Välj det parti som du sympatiserar mest med. Gå sedan med i organisationen och börja med att påverka den politik som detta parti står för.

För mig har valet inte varit så svårt.  CENTERPARTIET är faktiskt det enda partiet idag som i någon mån värnar om landsbygden och dess utveckling. Vi kommer alla fortfarande ihåg en slogan som lät "Hela Sverige skall leva"
Detta och en företagarvänlig politik tycker jag är det som gör att C sticker ut en aning i den politiska rödgrönablåa röra som utgör Svensk politk.

Sossarna drar åt vänster för att göra Ohly lugn i ett försök att skapa en vänsterallians som alternativ till regeringsalliansen.

Miljöpartiet som plockat ut en del av Centerns miljöfrågor och fått till ett parti kring detta, har blivit ett klart storstadsparti som vill tillämpa piska mer än morot. Förslag som tex kraftiga höjningar av bensinskatten kan naturligtvis vara en tanke ur miljösynpunkt, men är ett slag i ansiktet på alla oss som bor på en landsbygd där bilen är livsnödvändig.

Folkpartiet drar åt höger med krav på hårdare tag och en enligt min mening ganska invandrarfientlig politik.

Högern eller Moderaterna eller de Nya Moderaterna har lagt beslag på Sossarnas paradfrågor och blivit "Sosse light" , vågar inte ta tag i LAS som utestänger våra ungdomar från arbetsmarknaden.

KD har ju övergivit sin familjepolitik. När de inte längre var emot aborter fanns inte några skäl kvar att sympatisera med dom. Fanns inte längre någon profilfråga.

Vänstern som trots att dom inte längre kallar sig kommunister står enligt min mening alltför långt från verkligheten.

Återstår CENTERPARTIET.

Som ett exempel på att C fortfarande är ett riktigt miljöparti kan du se på www.2grader.se ett initiativ som C är medgrundare till. Ett sätt att sätta press på världens politiker att leverera resultat i Köpenhamn.

En stor del av de vallöften som regeringsalliansen gav inför valet förra gången har infriats. Till stor del rena Centerfrågor som C fått alldeles för lite kredit för. Nu gäller det att få Centern att arbeta med rätt frågor den kommande valkampanjen och under de kommande regeringsåren. För inte får vi väl släppa in den rödgröna röran i regeringskansliet.

För övrigt har hustrun och jag ägnat de senaste veckorna åt att anlägga en damm i trädgården. Se mera om detta på mitt space. Adressen finns här bredvid

BORNOR

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0