CENTERPARTIST JAVIST

Centerpartiet organiserar om. För Gotlands del betyder det att vi nu får tre kretsar - en på Norra en på Mellersta och en på Södra ön.  

Nu är det så att jag har gjort en kortare karriär inom Centern och blev vid ett extramöte för någon månad sedan vald till ordförare för Centerpartiets södra krets som är en sammanslagning av ett större antal kretsar på södra ön.  

Jag har egentligen aldrig sett mig som politiker och har fram till för så sent som ett drygt år sedan aldrig berättat vilket politiskt parti som jag har röstat på. Kanske lite löjligt men jag har uppskattat valhemligheten - faktiskt så mycket så att jag aldrig har diskuterat med hustru eller barn vilka partier som det röstas på - jag har ju i och för sig haft mina aningar men man kan ju aldrig vara säker.  

Själv har jag faktiskt sedan jag fick rösträtt rört mig på den borgerliga sidan och ibland hoppat mellan partierna. Det har heller inte varit självklart att rösta på samma parti i de olika valen.  

Varför då en ordförandepost??  

Ja den frågan har jag inte helt lätt att svara på - gick en studiecirkel som anordnades av Centern och Vuxenskolan för två år sedan. Där behandlades den kommunala politiken i huvudsak och vi fick lära oss en del om hur beslutsgången är och fick en del förklaringar till bakgrunden till hur och varför beslut har fattats.  

På landet, ja i alla fall på landet på Gotland, så finns det en bygdegård i varje  socken och det finns en rödakorskrets och så finns det LRF och Centerpartiet. Tyvärr är det så att det styrelsearbete som skall till i dessa olika organisationer i huvudsak utförs av samma människor. Lite variationer finns naturligtvis men många sitter i två eller flera styrelser.
 
Problemet är den demografiska sammansättningen - styrelserna håller helt enkelt på att dö sotdöden. Trots att jag är drygt 55 år så utgör mitt inträde på styrelsefronten (är tex ordf i Grötlingbo Rödakors krets) en föryngring!!  

- Jag har aldrig kunnat vara tyst   
- Jag har för det mesta haft åsikter  
- Jag kan ibland uppfattas som drivande  

Detta kan vara en del av förklaringen till att jag blir ombedd att delta i styrelsearbetet.  

- Jag vill påverka och jag vill att HELA Gotland skall leva och att landsbygden hörs i debatten.  
- Jag har helt enkelt inget val.  

Det som kan bekymra mig är att min far var betrodd och tung centerpolitiker i vår hemkommun - han var kommunalråd länge. Dessutom var han ordförande i Stockaryds Rödakorskrets.

Ibland känns det som att jag trampar lite väl mycket i hans fotspår - men det kunde väl varit värre antar jag  

Från anonym källa: "Det är bara om man börjar, som det omöjliga kan bli möjligt"  

Så varför inte - det kanske går att göra skillnad  

Ha en bra dag

BORNOR

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0