Är inte köpmännen företagare??



Besökte tillsammans med ca fem hundra andra personer/företagare den årliga företagardagen i Visby. För min del var det andra året i rad och på många sätt en bra dag med nya infalls­vinklar och en möjlighet till inspiration och nytänkande. När jag satt där och lyssnade på intressanta föredrag slogs jag av några tankar.

På frågan till publiken om hur många där som var ICA-handlare kom det inte upp någon hand i luften. Jag tror inte at det var så många andra detaljhandlare där heller. Är inte handlare företagare? Med behov av nya impulser och nya kontakter? Den frågan har jag ibland också ställt mig när det gäller köpmannaföreningen i Hemse. Varför inte göra som man gjort i Klintehamn?? Där finns numera en småföretagarförening. I den finns det utrymme för både köpmän, hantverkare och andra småföretagare. Själv driver jag sedan en tid ett mindre företag i Alva och tror att jag skulle kunna ha nytta och intresse av en sådan förening. Så min uppmaning till Hemses köpmannaförening är en ändring till Företagarförening och en breddning av medlemmar och intressefrågor.


Företagardagen handlar till stor del om att skapa nätverk och att arbeta tillsammans istället för att konkurrera med varandra. Ett slående exempel gavs i hur den nya loggan för Gotland tagits fram. Tre företag har samarbetat för att ta fram den, ett arbete som någon spydde galla över i tidningen häromdagen. Själv måste jag säga att jag gillar logotypen och skall försöka använda den så mycket som möjligt. Gotland har så mycket att erbjuda så varje möjlighet att på något sätt ge ön en puff är värdefullt för oss alla. Så en uppmaning till er alla företagare: Använd Gotlandsloggan, lägg in den i mail och era företagspapper som fakturor, brev och annat. Lite reklam kan göra stor skillnad. Vi sår ett frö och kanhända får vi så småningom skörda?


En annan sak slog mig när jag satt i salongen och för första gången fick se den reklamfilm som gjorts i samband med varumärkesarbetet och framtagandet av Gotlandsloggan. Gotland består till största delen av Visby. Varför skall det behöva vara så? Så gott som alla bilder och scener i filmen var från Visby. Min bänkgranne påpekade när ungefär halva filmen spelats upp - " Du, inte en bild från något annat än Visby" Nu bättrades det något under andra delen, men en påfallande stor del av materialet är hämtat från Visby. För min del är detta en tendens som jag upptäcker i det mesta som görs. Det finns en uppenbar risk att "Tillväxt Gotland" lite för mycket blir "Tillväxt Visby". Vi måste se till att hela Gotland utvecklas och Tillväxt Gotland kan bli en viktig aktör i detta arbete.


Vi som bor på landet vet att det är dubbelt så långt från Visby ut till oss, som det från oss in till stan. Detta förhållande gäller till allting som ligger mer än en mil ut från stan och det är inte bra. När Tillväxt Gotland tex. ordnade det första morgonmötet utanför Visby så chartrades det bussar från stan till Slite. Positivt att det ordnades ett morgonmöte utanför Visby men också en positiv särbehandling av dom som bor där. Inte ordnar man bussar från Slite, Klintehamn eller Hemse när det är träffar i Visby. Så min uppmaning till Tillväxt Gotland är: Fundera lite mera vad som kan göras för det Gotland som faktiskt finns utanför Visby.


BORNOR


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0