Välsignelsen av riktigt kaffe

Just nu sitter jag och njuter av en kopp kaffe. 

Ja inte sånt där kaffeblask somman vanligen trycker i sig ett stort antal koppar av varje dag,
utan en lite liten kopp med riktigt kaffe. Hustrun och jag köpte för säkert ett år sedan en kaffemaskin.  Just denna var en Melitta och kostade en del pengar. Närmare fem lakan om jag kommer ihåg rätt. Men det är trots detta en av de bästa investeringar vi gjort.

Nu för tiden så kan man åtnjuta en espresso gjord av nymalet mörkrostat kaffe. Inte blir det en massa kaffe som slängs heller. Ja ni vet, grannen kommer in och man skall bjuda på en kopp kaffe. Inte vill man verka snål så man brygger ju minst fyra koppar. Så funkar i alla fall jag. Sen så dricker grannen en kopp och du själv pinar i dig två bara för åtgångs skull och sedan får du slå ut lika mycket i vasken.

Numera slänger vi bara sumpen som kommer ut som små puckar och samlas upp i en låda. Maskinen säger till och med till när lådan skall tömmas. Skulle man vilja ha en latte så finns det en anordning där man kan skumma mjölken. Fast rationell som man är så värmer vi numera en skvätt i micron och tömmer i en liten ezpresso i den ljumma mjölken. Det sägs smaka lika bra! Jag vet inte för jag tar mitt straight.

Det var först efter att ha köpt maskinen som jag kunde lägga av med socker. Tror att det hjälpte mig en del att tappa vikt.

"Allt som inte dödar mig gör mig starkare" - Nietzsche

- BORNOR -



Kommentarer
Postat av: Marita.

Frågan är hur mycket härdning man tål innan man blir så stark så man bllir skör.
Kram vi läses.
M.

2008-01-30 @ 17:40:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0