När börjar livet ?

Ja somliga menar ju att livet egentligen inte började förrän man fyllde 40. Jag skulle till och med kunna tycka att det till och med väntade tills jag fyllt 50. Det är nu först i mogen ålder som jag har lagt en hel del prestige och statusjakt bakom mig. Jag är faktiskt nöjd med livet och mår oförskämt bra, trots att jag inte längre är höginkomsttagare eller har ett högstatusjobb.

Men frågan kan ju också vara filosofisk av en annan karaktär. Jag har idag varit NO-lärare i årskurserna 8 och 9. Av olika anledning kom diskussionen upp. Men det handlade då om när ett foster övergår från att vara foster till att vara ett liv som är värt att vårda och försvara. När är det ok att avbryta en graviditet?? Ja inte vet jag. Själv har jag alltid varit abortmotståndare, men inser att det måste finnas en sista möjlighet.....................

Bättre är det ju om det inte behövs. Ens som en sista möjlighet. Inser intellektuellt att det till och med i vissa situationer är en bra lösning. Det bästa är ju annars att ha en situation där en graviditet är både välkommen och önskad.

"Den som är stark måste vara snäll" - Pippi Långstrump

- BORNOR -

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0