Bredband??

Ja då är bredbandsdiskussionen igång igen. Det är upplyftande att höra representanter för GEAB och kommunens It-ansvariga att utbyggnaden följer det uppgjorda avtalet och att täckningen numera är 98%.

Jag frågar mig  98% av vad då?? Inte kan det vara 98% av alla Gotlännigar?? Det betyder i så fall att ca 1100 Gotlänningar aldrig kommer att kunna få tillgång till bredband. Jag tror att det är betydligt flera än så.

Jag vet i alla fall att i Grötlingbo så fick jag närmare 40 namn på en lista som kan tänka sig att teckna ett abonnemang på bredband den dag detta erbjuds via den vanliga telefonen. Bakom dessa namn finns det familjemedlemmar som tycker samma sak. Säker minst 150 personer bara i Grötlingbo. Svaren jag fått från Geab och Telia ( som genom sitt dotterbolag Skanova äger ledningarna och växlarna) är att det inte är tillräckligt lönsamt att bygga ut nuvarande telestation. Först menade man från Geab att det skulle räcka med 12 st, men när det visade sig att det inte ens fanns fiber fram till stationen ökades den siffran radikalt och sköts över på Telia/Skanova som menar att det inte är lönsamt.

Det jag vet är att det teoretiskt är möjligt för många att ansluta till Geab´s radionät. Men i de flesta fall innebär det att du skall upp med en mast högt över den fastighet du har. Det medför också en hel massa extrakostnader för mast och installation. Jag blir så trött på att höra att det fungerar. Inte nog med att radiolänken är dyrare i allt, det är också en installation som man inte vill ha på tomten (eller på taket).

Nu funkar ju internet med tex ett litet modem och 3G. det är bara det att det egentligen inte är särskilt brett  384kpbs nerströms och ca 60 kpbs uppströms. Jag har en lösning hemma från nmt.net det går på gamla NMT 450 nätet, hastigheten där är ca den dubbla mot 3G, men priset är mer än tre gånger så högt.

Jag vill egentligen ha ADSL via telefonjacket. Fan vet när det blir verklighet??

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0