Anmälan till Allmänna reklamationsnämnden ARN

Nu börjar det närma sig. En och en halv vecka kvar till takeoff. Fick idag ett mail från brodern som redan anlänt. Dit vi skall var det nu 32 grader Celsius i skuggan. Svårt att tänka sig in i. Tror inte att vi haft det så varmt på Gotland någon sommar, så nu börjar jag att oroa mig för att det blir för varmt. Men det finns ju öl.

I veckan har jag reklamerat till kortföretag - ansökt om ersättning ifrån resegarantinämnden och försökt att polisanmäla Flextours för stölden. Polisen ville konstigt nog inte ta emot en anmälan utan hänvisade mig till den lokala Konsumentvägledningen. Efter en lång telefonkontakt med nämnda vägledning fick jag rådet att anmäla det hela till Allmänna reklamationsnämnden (Arn).

Nu är det gjort. Jag har på Arn´s blanket som finns att ta fram på nätet, gjort en anmälan. Ett dilema i det hela just nu är det faktum att jag och min familj har haft turen att vi köpt en "paketresa" och dessutom betalat delar av denna med kort. Det betyder med all sannolikhet att vi kommer få tillbaka större delen av de pengar vi lagt ut. Det gör det hela att anmäla till Arn lite mera komplicerat, eftersom man där egentligen bara kan anmäla affärshändelser som medför ekonomiska krav på någon. Om jag nu får full kompensation från kortföretag och resegaranti så kan jag ju rimligen inte längre kräva Flextours på pengar.

Men det kan all Ni andra som också är drabbade och till äventyrs inte betalat med kort. Jag skrev ett ganska långt brev till Arn och undrar om inte dom har tillgång till juridisk expertis som kan klämma åt detta oseriösa företag. Som jag ser det måste det till en sanering i branschen.

Företagsgruppen i vilken Flextours skryter om att ingå i omsätter årligen  ca 600 000 000 kronor, detta enligt deras egen hemsida. Sex hundra miljoner kronor är inga småslantar. De pengar de i Biljettorgets konkurs har räddat genom att ta från oss som en gång betalt och fått biljetter hemskickade handlar om i storleksordningen 400 000 kronor. Inte ens en procent av den årliga omsättningen - och det riskerar man sitt rykte och drar med sig hela branschen in i detta tvivelaktiga agerande.

Jag citerar sista delen av mitt brev till Allmänna reklamationsnämnden - får se om det blir någon respons:

"

Just nu handlar det inte så mycket om ekonomisk kompensation som om det faktum att resebranschen har en del oseriösa aktörer som inte ostraffat skall kunna hålla på och stjäla biljetter från oskyldiga människor.


Enligt konkursförvaltaren är det ett sjuttiotal resenärer som drabbats på detta sätt. Jag bifogar mail från två andra som är drabbade. Jag har dessutom fått telefonsamtal från tre andra resenärer i samma sits. En man skulle resa tillsammans med 11 andra i sin familj. Fyra av deras biljetter var avbokade. En gruppresa som har spruckit ordentligt.


Jag har ringt polisen för att göra en polisanmälan, men de hänvisar mig till konsumentvägledningen och ARN, så någon polisanmälan är inte gjord - ännu.



Vi har köpt en ny resa och kommer iväg mer eller mindre som planerat - så några nya biljetter vill vi inte ha.


Egentligen borde man ju få ersättning för psykiskt lidande. Detta ärende har upptagit större delen av min tid de senaste veckorna och innan resan kunde köpas på annat håll fanns det mycket ångest och oro för hur det skulle sluta.


Jag önskar att ARN kan ta tag i örat på Flextours och deras ledning. Någon form av svartlistning i branschen skulle passa. Dessutom bör de åläggas att återbetala alla de biljetter som de på detta sätt stulit. Antingen till drabbade resenärer eller till resegarantinämnden i de fall denna redan kompenserat någon resenär, det är ju inte så att vi skall få ersättning från flera håll."




Vänliga hälsningar



Börje Nordh


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej HJärtebror!

Applåderar och gör vågen!

Lycka till!

KraM.

2009-02-12 @ 11:35:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0